Bal in beweging van richting veranderd - Bal opzettelijk gestopt door een persoon
Als je bal in beweging, gespeeld vanaf de green, opzettelijk van richting is veranderd of gestopt door een persoon of als hij de uitrusting of een voorwerp raakt dat daar opzettelijk is neergezet (behalve een balmarker), moet de slag opnieuw worden gedaan.
Je krijgt de algemene straf als je (of je caddie) opzettelijk een bal in beweging van richting verandert of stopt.
Maar er volgt geen straf wanneer je bij matchplay de bal van een tegenstander die in beweging is opzettelijk van richting verandert of stopt terwijl deze redelijkerwijs niet meer uitgeholed kan worden en de handeling is gedaan om de volgende slag te geven, of wanneer de bal moest worden uitgeholed om de hole te halveren.
Gerelateerde Regel - 11.2